Cyfrowa transformacja w dobie pandemii stała się metodą na przetrwanie kryzysu. Firmy, które w ostatnich latach odkładały ją czasie, szybko musiały dopasować się do nowej rzeczywistości. Nowy rok będzie z pewnością kontynuacją cyfrowej zmiany. Raport wydany przez fundację Digital Poland pokazuje, o czym należy pamiętać w trakcie tego procesu.
W 2021 roku można spodziewać się jeszcze większego kroku naprzód w cyfrowym rozwoju polskich przedsiębiorstw. Pandemia zapoczątkowała transformację, której nie da się zatrzymać. Potwierdzają to członkowie Digital Academy oraz laureaci nagrody Digital Shapers w raporcie „13 faktów o transformacji cyfrowej… czyli wszystko co chciałbyś wiedzieć o cyfryzacji, ale bałeś się zapytać – Digital Shapers” przygotowanym przez PwC Polska pod patronatem UPC Polska. Wybraliśmy 5 faktów, które pokazują czym w praktyce jest cyfryzacja organizacji.
Każda transformacja cyfrowa jest inna, ale jej fundamenty są wspólne
Cyfrową transformację przeprowadzają firmy na całym świecie, we wszystkich branżach. Oczywiście każda z nich transformuje się nieco inaczej, jednak zawsze pojawia się kilka swoistych cech, które są skuteczne w rozwoju biznesu. Jedną z nich jest klientocentryczność. Celem cyfryzacji jest przecież dostarczenie efektywnych i szybkich doświadczeń klientom.
– Stawianie na pierwszym miejscu potrzeb klienta, zmiana kultury organizacyjnej, innowacyjność i cyfrowe narzędzia – to bez wątpienia elementy wspólne każdej transformacji cyfrowej. Jej celem, bez względu na branżę, powinna być przede wszystkim taka zmiana organizacji, by była ona zdolna tworzyć przewagi konkurencyjne, podnosząc satysfakcję klienta i budując jego lojalność – tłumaczy na łamach raportu Robert Redeleanu, CEO UPC Polska.
Transformacja cyfrowa to ewolucja, a nie rewolucja
Wprowadzanie w przedsiębiorstwach nowych technologii powinno być dobrze zaplanowanym procesem, a nie ewolucją. Cyfrowa transformacja jest przecież o wiele trudniejsza niż modernizacja cyfrowego biznesu.
– Transformacja cyfrowa, jeżeli ma być przeprowadzona w dużych organizacjach z sukcesem, musi mieć charakter rewolucyjny w wielu obszarach, a nie ewolucyjny. Zmiany, które są wręcz niejednokrotnie niestety narzucane, wymuszane doprowadzą do pożądanych wyników, tylko o ile bezwładność organizacji i wewnętrzny opór, charakterystyczny zwłaszcza po stronie pracowników, nie opóźnia cyfryzacji, a zmiany nie będą sabotowane – podkreśla Cezary Smorszczewski, Founding Partner w Corviglia Capital Fund.
Transformacja cyfrowa dotyka całej organizacji, a nie wybranego obszaru
Zdarza się, że cyfryzacja odbywa się oddolnie, ad hoc lub w określonych działach czy obszarach. Jednak, aby osiągnąć z niego wymierne korzyści należy całościowo zająć się procesami, operacjami oraz relacjami z rynkiem. Przedsiębiorstwo to organizm, którego poszczególne elementy wzajemnie na siebie oddziałują.
– Transformacja cyfrowa to nie tylko zmiany w obszarze technologicznym, ale także głębokie zmiany kultury organizacyjnej, bardziej efektywne podejście do zarządzania, czy do kształtowania relacji pomiędzy poszczególnymi obszarami firmy. Dobrze przeprowadzona transformacja cyfrowa pozwala szybciej reagować na zmiany w otoczeniu i dostosowywać działalność do nowych okoliczności – mówi Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu w PKO BP
Transformacja cyfrowa wymaga pozyskania nowych kompetencji przez organizacje
Kluczem do sukcesu firm są kompetencje pracowników. Dzięki odpowiednio wykfalifikowanej kadrze wzrasta innowacyjność organizacji. Te które aktywnie podnoszą umiejętności cyfrowe swojego zespołu są w stanie szybciej podążać ścieżką cyfryzacji.
– Transformacja cyfrowa dzieje się teraz. Organizacje, które chcą się dalej rozwijać muszą zadbać o rozwój kompetencji / wiedzy cyfrowej wśród swoich obecnych i przyszłych pracowników. Dlatego niezbędne jest obserwowanie zmian, tworzenie programów wewnątrz przedsiębiorstw, ale także edukacja młodych ludzi, wychowanych w zupełnie innych czasach niż ich rodzice – podkreśla Przemysław Gacek z grupy Pracuj.pl.
Transformacja cyfrowa przyspiesza i optymalizuje działanie organizacji
I na koniec najważniejsze – wdrożenie nowych technologii, to najprostszy sposób na odciążenie pracowników i przyspieszenie procesów wewnątrz organizacji. Innowacyjność zatem pozwala rozwijać biznes w znacznie szybszym tempie.
– Przedsiębiorcy, którzy wiedzą, jak sprawnie korzystać z przywilejów gospodarki cyfrowej, skutecznie promować swoją markę na dowolnym urządzeniu i jak budować internetową obecność w każdej sytuacji, mają dużo większe szanse wyjść obronną ręką w tych trudnych czasach – tłumaczy Robert Bednarski Country Director CEE w Facebook.
Autor wpisu / Partner wpisu:
Fundacja Digtial Poland