1 października, 2022

Chmura zamiast kredy – o rozwoju cyfrowej nauki

Internet stał się głównym źródłem wiedzy dla społeczeństwa cyfrowego ponad 60 proc. Polaków czerpie z sieci swoją wiedzę o świecie. Coraz częściej się mówi o kompetencjach przyszłości oraz zdobywaniu nowych cyfrowych umiejętności. Czy szkoła ich uczy?

 

Mama pomaga dziecku przy komputerze

Źródło zdjęcia: pexels.com

 

Wiedza za jednym kliknięciem

Według raportu IBIMS i BRIS z 2021 roku ponad 60 proc. Polaków swoją wiedzę o świecie i Polsce czerpie właśnie z internetu. Dodatkowo, większość z nich po informacje na aktualne tematy sięga do portali internetowych, a dopiero w następnej kolejności do mediów społecznościowych. Dane te nie są zaskakujące, świat znajduje się w trakcie cyfrowej ewolucji i niekorzystanie z mediów wiąże się z wykluczeniem.

Nowości ze świata popkultury docierają do nas przez globalną sieć w mgnieniu oka. To właśnie nastoletni internauci deklarują, że internet pomaga im w wyborze rozrywki. Ale to, z czego możemy skorzystać dzięki sieci, to nie tylko rozrywka, a cały zestaw nowych umiejętności, które oferuje cyfrowy świat. W szkołach uczą obsługi komputera, ale nie kreatywnego myślenia o nowych technologiach – o tym coraz częściej mówią eksperci z branży technologicznej.

Wydaje mi się, że obserwując nasze dzieci zauważamy, że  przygotowanie do takich zero-jedynkowych testów  niszczy to wszystko, co jest potrzebne młodemu przedsiębiorcy czy innowatorowi.  Tak naprawdę stawiając na posłuszeństwo, wykonywanie cudzych poleceń, zabijamy w dzieciakach to, co jest bardzo istotne chęć podążania za własnymi marzeniami i stawiania sobie własnych celów – mówi Aleksandra Berg-Koza, zastępca dyr. Departamentu Rozwoju Kadr w Przedsiębiorstwach PARP.

Narzędzia cyfrowe zamiast kredy

Podczas pandemii koronawirusa potrzeba aplikacji edukacyjnych dotknęła wszystkich przemianowujących się na tryb online, młodzież szkolną, ale i pracowników przedsiębiorstw. Dla ulepszenia nauki i pracy zdalnej rozwinęły się oprogramowania do videokonferencji oraz technologie chmurowe, zawierające szereg narzędzi do pracy i umożliwiające działanie w grupach. Najpopularniejsze z nich to Zoom i Microsoft Teams, ale często wykorzystywane są również Google Meet, Google Classroom, Viber, Telegram. Według danych firmy Microsoft z zeszłego roku, MS Teams miał 75 mln aktywnych użytkowników dziennie. Pandemia spowodowała ich wzrost aż o kilkanaście milionów. Zamiast kredą na tablicy, teraz można pisać i rysować na wirtualnej przestrzeni dla grupy, robić wspólne notatki i tworzyć prezentacje.

Kompetencje przyszłości

Obsługa nowych narzędzi jest ważna, ale to nie ona zapewni nam atrakcyjność na rynku pracy. Podczas Digital Festival przypominamy, jak ważne, oprócz obsługi elektronicznych urządzeń, są kompetencje przyszłości. To coś, czego nie poznamy w szkolnej ławce, a uczyć się ich należy przez całe życie.

Kompetencje przyszłości to konkretne umiejętności, które umożliwią nam wykonywanie pracy, zadań w środowisku pracy, w pewnym określonym czasie, w przyszłości. Przewidywania na rynku pracy dotyczące kompetencji przyszłości pozwalają młodym ludziom podejmować decyzje co do kierunków kształcenia, a tym, którzy już na rynku pracy są, pozwalają wybrać dodatkowy zestaw umiejętności, czy też drogę przekwalifikowania się. Tak, aby na tym rynku być cały czas atrakcyjnym – dodaje Aleksandra Berg-Koza.

Szkolenia dla każdego

Jak się uczyć tych nowych kompetencji? Wiele firm wprowadza programy edukacyjne dedykowane dla osób spoza branży technologicznej, by wprowadzać je na rynek IT. Jednym z takich programów jest “Nokia Academy”, w której może wziąć udział każdy.

Najważniejsze to motywacja, otwartość na naukę, otwartość na technologie. Myślę, że tu bardzo dużą rolę gra to, jaki kto ma potencjał i czy chce. Jeżeli ktoś chce się przebranżowić, jest gotowy poświęcić swój prywatny czas na Akademię i poświęcić te 2-3 miesiące na to, żeby się nauczyć nowych technologii, nowych narzędzi i wejść do świata IT, no to jest cecha, którą najbardziej pożądamy. Tak naprawdę otwartość umysłu, chęć i motywacja jest tutaj czynnikiem decydującym – mówi Anna Koralewska, Dyrektor Testów R&D w Nokia.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości prowadzi natomiast “Akademię Managera MŚP – Kompetencje w zakresie cyfryzacji”. To projekt, w którym kadry kierownicze uczą się wprowadzać transformację cyfrową do swoich miejscach pracy, by efektywniej zarządzać biznesem oraz pracownikami. Transformacja cyfrowa jest zdaniem Aleksandry Berg-Koza niezbędna do prowadzenia nowoczesnej, dobrze prosperującej firmy.

‘Moja Edukacja’ na Digital Festival

Digital Festival to największa edukacyjno-technologiczna inicjatywa w Polsce. Aby poszerzać wiedzę cyfrową i nabywać cyfrowe umiejętności powstała Strefa Wiedzy. To zbiór ważnych artykułów, podcastów, raportów i poradników, tworzonych z udziałem ekspertów w danych dziedzinach. Spośród 10 kategorii tematycznych, ‘Moja Edukacja’ dotyczy najważniejszych informacji oraz nowinek związanych z wpływem digitalu na nasze zdobywanie wiedzy.

Rodzaj treści: Artykuł,
Autor wpisu / Partner wpisu: Milena Zając /