Charakterystyczne dla obecnych czasów jest to, jak łatwo, szybko i sprawnie jesteśmy w stanie zorganizować się w wielu dziedzinach życia. Znaleźliśmy się w sytuacji, gdzie nie musimy polegać wyłącznie na stacjonarnych formach załatwiania mniej lub bardziej ważnych dla nas spraw – technologia skutecznie nam w tym pomaga. Nie dziwi więc stały wzrost zainteresowania cyfrowymi rozwiązaniami oraz wynikająca z tego preferencja formy online nad tradycyjną. Szczególną uwagę warto poświęcić integralnej części naszego życia, jaką są kwestie finansowe.
Organizacja na odległość
Dotarcie do punktu obsługi, kolejki i nierzadko długi czas oczekiwania na obsługę – to tylko jedne z niektórych nieudogodnień wizyty w banku. Bez dwóch zdań, cyfryzacja tego sektora pozwala na zredukowanie tych problemów. Obecnie jesteśmy w stanie wykonać nawet skomplikowane operacje w komforcie własnego domu, bez potrzeby wycieczki do innej lokacji. Jak wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Bank z serii „Polaków Portfel Własny”, połowa Polaków korzysta najczęściej z bankowości internetowej w celu uregulowania kwestii formalnych. Co ciekawe, z tej opcji korzysta co trzecia osoba powyżej 60 i więcej lat. Niewątpliwie, jest to znak postępującej edukacji naszego społeczeństwa i dowód na niepodważalną wygodę, jaką niosą za sobą nowe technologie.
Bank w telefonie
Aplikacje są dla wielu niesamowitym ułatwieniem, szczególnie te bankowe. Badanie pokazuje, że ilość użytkowników aplikacji bankowych stale rośnie, co skłania do refleksji – oznacza to bowiem, że jako społeczeństwo coraz chętniej akceptujemy wirtualną rzeczywistość wraz z jej innowacyjnymi rozwiązaniami. I rzeczywiście, jeśli chodzi o podstawowe operacje czy robienie zakupów, to aplikacje pozostają niezastąpionym narzędziem. Jednakże, Polacy wciąż z pewną dozą rezerwy podchodzą do idei regulowania bardziej skomplikowanych formalności bankowych z poziomu smartfonu. Wówczas optują oni za bankowością internetową. Inaczej kwestia ta prezentuje się wśród młodych dorosłych w wieku 18-29 lat, którzy również w przypadku formalnych operacji decydują się na korzystanie z aplikacji.
Cyfrowo znaczy łatwo i szybko
Sympatią wśród badanych cieszy się także perspektywa zawierania umów finansowych o produkty kredytowe drogą internetową. Wśród aspektów, które przemawiają za taką formą okazują się być, przede wszystkim, brak konieczności fizycznego przemieszczania się (26,2 proc.), oszczędność czasu (25,2 proc.) i możliwość inicjacji procesu zawarcia umowy w dowolnym momencie (20,2). 13 proc. uważa również, że innym plusem jest samodzielność użytkownika przy ustalaniu kwoty kredytu i wysokości rat. Ankietowani wypowiadają się też pozytywnie o możliwości dłuższego zapoznania się z warunkami umowy (11,5 proc.). Wspólną obawą badanych jest jednak to, że internetowa forma umowy to żyzny grunt do łatwiejszego popełnienia błędu (25,1 proc.) czy przeoczenia pewnych informacji (32,7 proc.). Samodzielne prowadzenie procesu zawierania umowy sprawia również, że doskwierać może miejscami brak wsparcia wykwalifikowanego pracownika banku (27,6 proc.).