4 października, 2021

Cyfryzacja oznacza odpowiedzialność [PODCAST TOKFM]

Postępująca cyfryzacja znacząco ułatwia i wzbogaca nasze codzienne funkcjonowanie. Bank w kieszeni, e-zdrowie i telemedycyna, paperless i cyfrowy obieg dokumentów – te udogodnienia można wymieniać bez końca. Jednak tej niewątpliwej przyjemności towarzyszy również odpowiedzialność. O tym, jak należy edukować społeczeństwo na temat posługiwania się narzędziami cyfrowymi w dbaniu o naszą planetę opowiada Małgorzata Rybak-Dowżyk, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej T-Mobile w rozmowie z Jerzym Telesińskim.  

Jerzy Telesiński: Gratuluję serdecznie dwudziestopięciolecia firmy, to na początek. 25 lat to jest kawał czasu, człowiek z takiego wieku dziecięcego, to już nie mówię, ale młodzieńczego dochodzi do takiego trochę poważniejszego wieku, kiedy faktycznie już świat cyfrowy to nie są tylko gadżety i zabawki, a to również odpowiedzialność.  

Małgorzata Rybak-Dowżyk, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej T-Mobile: O, tak. Proszę sobie wyobrazić, że jak sobie tak spojrzymy w przeszłość, to widzimy jak bardzo ten świat się zmienił, jak bardzo ten nowy system komunikacji takiej mobilnej zmienił całą gospodarkę, ale zmienił też to jak my ludzie żyjemy dzisiaj. Dlatego można powiedzieć, że taki telefon to jest takie centrum zarządzania światem  każdy ma swój świat i dzisiaj nim zarządzamy właśnie przez taki telefon.  

Zgadza się, dlatego że w kieszeni mamy bank i naszego lekarza, i nasze ukochane dzieci, jeszcze do tego ich edukację, i długo by wymieniać, bo tak: do samochodu możemy się podłączyć telefonem, ale możemy też kupować bilety parkingowe, możemy kupować bilety komunikacji miejskiej, która również daje nam informację, że nasz autobus będzie za 2 minuty czy 3 minuty. No i wracamy, pani dyrektor, do takiego momentu, w którym właściwie trudno chyba jest znaleźć taką dziedzinę życia, która by nam się już nie cyfryzowała.  

Pan zadał bardzo trudno pytanie i tak próbuję sobie w głowie znaleźć jakiś obszar życia, który jest kompletnie dziewiczy, jeśli chodzi o cyfryzację i powiem zupełnie szczerze: czy na etapie wytworzenia, czy na etapie już doświadczenia, to zawsze jednak gdzieś tam ta cyfryzacja nam towarzyszy czy biznesowo, czy w życiu prywatnym. Myślę sobie nawet, powiedziałabym dosyć odważnie, że ta kwestia będzie postępowała jeszcze bardziej, cyfryzacja będzie jeszcze bardziej wszechobecna w naszym życiu. Już dzisiaj Polska wyróżnia się na tle krajów Unii Europejskiej, jeśli chodzi o bardzo wysoką jakość naszej sieci.  Oczywiście wiadomo, my w T-Mobile cieszymy się, że mamy bardzo dobrą jakość naszej sieci i stawiamy na to, ale Polska w ogóle jako kraj charakteryzuje się bardzo dobrą jakością, mamy fantastyczne cyfrowe autostrady. Natomiast też trzeba powiedzieć, że dzięki temu polskie społeczeństwo jest bardzo otwarte. Nawet możemy spojrzeć na same płatności zbliżeniowe, prawda? Polska również tutaj przoduje, a to dlatego że w ogóle jesteśmy narodowością, społeczeństwem, które właśnie lubi takie nowinki technologiczne, lubi ułatwiać sobie życie, a na pewno cyfryzacja jest jednym z takich elementów. Ona na pewno pomaga nam i warto tylko zwrócić na to uwagę, aby dobrze z niej korzystać, to znaczy mądrze, bo tak jak każda autostrada  możemy po niej pięknie pędzić, ale musimy też wiedzieć, jak się możemy zatrzymać albo jak dobrze dojechać do celu. 

Do wysłuchania całej rozmowy zapraszamy na Tokfm.pl, kliknij tutaj by odsłuchać.    

Rodzaj treści: Podcast,
Autor wpisu / Partner wpisu: Magdalena Burzyńska / Fundacja Digital Poland