Prowadzenie własnego biznesu w internecie wiąże się z wieloma profitami. Dzięki sieci zasięg geograficzny naszej działalności gospodarczej jest praktycznie niczym nieograniczony, a my możemy bez przeszkód współpracować z partnerami biznesowymi z całego świata. Ponadto osoby wykonujące takie zawody jak np. grafik, programista czy copywriter, mogą bez przeszkód prowadzić swoją firmę z niemal każdego miejsca na świecie. Jednakże czy rzeczywiście każdy biznes można rozkręcić w sieci?
Według ewidencji GUS-u z roku na rok stale rośnie liczba zarejestrowanych działalności gospodarczych. Spora część przedsiębiorców rozkręca swoją działalność w sieci – potwierdzają to m.in. raporty publikowane przez Gemiusa, z których wynika, że wartość polskiego rynku e-commerce w 2019 r. wyniosła 50 mld zł. Według szacunków w 2020 r. wartość ta miała wzrosnąć o 20 mld, jednakże już teraz wiadomo, że pandemia koronawirusa, niejako wymusiła na niektórych firmach większą aktywność w sieci. Dlatego też szacunkowa wartość rynku e-commerce w Polsce w tym roku sięga aż 100 mln zł.
Kto powinien mieć biznes w internecie?
Niemal każdą firmę możemy rozkręcić w internecie – jednakże niektóre w mniejszym, a niektóre w większym zakresie, co uzależnione jest przede wszystkim od typu i zakresu prowadzonej działalności. Największe pole do popisu w sieci mają głównie e-commerce, czyli sklepy internetowe. Nie oznacza to jednak, że inne firmy powinny ograniczyć swoją obecność w sieci jedynie do wizytówki w Google. Za przykład może posłużyć tu lokalna firma, zajmująca się stolarką, która oferuje swoim klientom meble kuchenne na wymiar. Mimo że zasięg jej działalności jest ograniczony, to dobrym pomysłem jest założenie strony internetowej, Facebooka i Instagrama, a następnie zbudowanie społeczności fanowskiej i dzielenie z nią realizacjami mebli kuchennych. Może to być ciekawy i bezkosztowy sposób na pozyskanie nowych klientów.
Istnieje spora grupa biznesów, których działalność opiera się o funkcjonowanie w sieci. Mowa tu nie tylko o e-commerce, ale również o tzw. wolnych zawodach, takich jak np. grafik, copywriter, fotograf, programista, projektant stron www i wiele, wiele innych. Prowadzenie własnej firmy w sieci wiąże się z kilkoma istotnymi zaletami:
- Niski próg wejścia – rozpoczęcie prowadzenia własnego biznesu w sieci nie wymaga praktycznie żadnych nakładów finansowych.
- Brak zasięgu geograficznego – dzięki obecności biznesu w sieci możemy nie tylko prowadzić relacje biznesowe z osobami całego świata, ale również prowadzić swoją firmę z każdego miejsca na świecie.
- Brak ograniczeń czasowych – dzięki sieci możemy docierać do swoich potencjalnych klientów/kontrahentów przez 24h na dobę.
- Możliwość profilowania komunikatów reklamowych – dzięki różnym kanałom dostępnym w internecie, możemy docierać do osób, które potencjalnie mogą zainteresować się ofertą naszej firmy (np. do kobiet w określonym przedziale wiekowym i z określonymi zainteresowaniami).
Zanim rozkręcisz biznes w sieci…
Musisz pamiętać, że jest to zadanie pracochłonne, wymagające przede wszystkim sporej ilości czasu, a niekiedy również sporej dawki cierpliwości. Z tego powodu niezbędne jest nam dobre łącze internetowe, które nie tylko usprawni ten proces, ale również być może go przyśpieszy. Przy prowadzeniu biznesu w sieci nie ma nic bardziej frustrującego niż internet, który odmawia posłuszeństwa w najmniej odpowiednim momencie. Zdecydowanie warto wykorzystać to, że prowadzimy własny biznes, dzięki czemu możesz rozważyć oferty dedykowane właśnie dla firm. Rekomendowanym rozwiązaniem jest wybór Internetu UPC Biznes. Jest to internet światłowodowy, dostępny w trzech opcjach, różniących się od siebie głównie prędkością łącza (do 400 Mb/s, do 600 Mb/s, do 1000 Mb/s). Bez względu na wybrany wariant, UPC klientom biznesowym oferuje pisemną gwarancję SLA. Dodatkowo możemy wykupić pakiet Microsoft 365 Business Basic za 16 zł na miesiąc, co z całą pewnością pomoże nam w codziennej pracy.
Internet stanowi medium, które ułatwia prowadzenie własnego biznesu, a także pozwala osiągać znacznie większe zyski. Niemal każdą firmę można prowadzić w sieci – najważniejszy jest pomysł i konsekwencja w działaniu. Przed tym jednak warto pomyśleć o narzędziach, które ułatwią to zadanie – mowa tu przede wszystkim o dobrym łączu internetowym.