Nowe, cyfrowe oblicze sztuki. 1 października startuje 2. edycja Digital Ars – konkursu skierowanego do artystów, którzy w swych pracach łączą tradycyjne techniki tworzenia dzieł sztuki z nowoczesnymi osiągnięciami technologii sztucznej inteligencji. Wydarzenie, którego organizatorem jest fundacja Digital Poland, nie tylko pomaga promować nowe talenty, ale również pokazuje ogromny potencjał twórczy duetu człowieka i nowych technologii.
W czasie oficjalnego otwarcia Digital Ars Day, który rozpoczyna 10 dni Digital Festival, uczestnicy będą mieli okazję wysłuchać prelekcji światowych autorytetów. W ramach Digital Ars Day, którego organizatorem jest fundacja Digital Poland, głos zabiorą niezwykle ważne sylwetki w świecie sztuki, jak Agnieszka Piłat, artysta-rezydent w Boston Dynamics – malarka łączy w swych pracach świat artyzmu ze światem inżynierii, czy David Hanson prezes i założyciel Hanson Robotics, czyli twórców Sophie, słynnego humanoidalnego robota (i pierwszego robota-obywatela!), którego sztuczna inteligencja pozwala na uczenie się ludzkich zachowań. Wśród atrakcji nie zabraknie także panelu dyskusyjnego z uczestnikami poprzedniej edycji konkursu Digital Ars, którzy opowiedzą o swoich artystycznych doświadczeniach i osiągnięciach w ramach swojej przygody z konkursem.
Nowe oblicze sztuki
Cyfryzacja przeniknęła do naszego życia w przeróżnych jego aspektach. Dom, praca, rozrywka, zdrowie – możemy wyliczać je bez końca. Nie inaczej jest ze światem sztuki, którego współczesne owoce coraz częściej zostają wzbogacane przez innowacje technologiczne. Postęp technologiczny, którego jesteśmy świadkami (ale też uczestnikami) pozwala obecnie na wdrożenie i eksplorowanie możliwości sztucznej inteligencji – tym samym zacierając granicę między narzędziem a twórcą, oferując w zamian niespotykane dotąd środki wyrazu artystycznego.
Sztuka pozostaje sferą działalności człowieka, której kreatywność nie zna granic. Jest ona w stanie ciągłej transformacji oraz swoistym odbiciem świata, jego środowiska i historii. W ciągu ostatnich lat mogliśmy zaobserwować intensywny rozwój technologii oraz cyfryzację społeczeństwa. Postęp ten zaowocował zrewolucjonizowaniem naszego stylu życia, najczęściej ułatwiając nam codzienne funkcjonowanie, ale też wzbogacając znaną nam rzeczywistość.
Digital Ars Day
Doskonałym przykładem współpracy człowieka ze sztuczną inteligencją jest konkurs Digital Ars, który z inicjatywy fundacji Digital Poland startuje już 1 października podczas Digital Ars Day. Będzie to już druga odsłona konkursu, będącego pierwszą w Polsce tego rodzaju inicjatywą, która skierowana jest do artystów wykorzystujących w swych pracach elementy AI. Ideą stojącą za przedsięwzięciem jest odkrywanie i promowanie cyfrowych artystów, którzy pokazują twórcze możliwości, jakie oferuje sztuczna inteligencja oraz zachęcenie innych do cyfrowego eksperymentowania.
Konkurs, jak i cały pierwszy dzień Digital Festivalu wspiera Miasto Łódź, które w tym roku jest gospodarzem i współorganizatorem Digital Ars Day, a także partnerem konkursu Digital Ars.
– To właśnie tutaj kładziemy nacisk na rozwój nauk i branż działających w obszarze sztucznej inteligencji. Najnowsze kierunki studiów otwierane w Łodzi, jak np.: Robotic Process Automation na Uniwersytecie Łódzkim, czy kierunek Human-Computer Interaction na Politechnice Łódzkiej; dają możliwość młodym ludziom do studiowania wiedzy o najnowszych technologiach. W Łodzi również prężnie działają firmy wykorzystujące sztuczną inteligencję w medycynie, bankowości, technologiach informatycznych, jak Digica, Digital Workforce czy Pixel Technology – podkreśla Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska, której nie zabraknie na oficjalnym otwarciu Digital Ars Day.
Digital Ars, czyli sposób na odczarowanie sztucznej inteligencji
– Konkurs Digital Ars powstał po to, aby promować innowacje w Polsce i pokazywać, że nowe technologie mogą się przydać każdemu z nas – również artystom. Dają narzędzia, które wspierają artystów i wpływają przez to na kulturę i sztukę. Celem fundacji Digital Poland jest oswajanie ze sztuczną inteligencją. Wielu z nas kojarzy ją poprzez media, w których pokazywana jest jako robot terminator zabierający nam pracę. Chcemy pokazać, że istnieją algorytmy, które są przydatne i pomagają artystom tworzyć sztukę – tłumaczy Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający fundacji Digital Poland oraz członek rady konkursowej Digital Ars.
Do udziału w konkursie fundacja Digital Poland zaprasza zespoły oraz indywidualnych artystów i programistów, którzy tworzą media artystyczne w postaci obrazu, video, dźwięku, bądź tekstu napisanego w języku polskim lub angielskim z pomocą sztucznej inteligencji. Sztuka powinna być stworzona w całości przez oprogramowanie uruchomione na komputerze i być obrazem cyfrowym, plikiem wideo, plikiem dźwiękowym lub plikiem tekstowym, a jej generowanie musi być powtarzalne poprzez uruchomienie wskazanego oprogramowania. Nabór prac w konkursie Digital Ars rusza 1.10.2021. Ogłoszenie listy zwycięzców nastąpi wiosną przyszłego roku.
Digital Ars Day jest wspólnym przedsięwzięciem Fundacji Digital Poland i Miasta Łódź. Partnerem instytucjonalnym Digital Ars jest Filmteractive Festival, a partnerem firma Digica.
Patronat honorowy konkursowi Digital Ars udzieliły: Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Politechnika Łódzka, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera.
2. edycja konkursu Digital Ars startuje już 1.10.2021