O tym, że liczba internetowych konsumentów lawinowo rośnie, najlepiej świadczą dane. Według Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) w ubiegłym roku aż 60,9 proc. proc. Polaków (osób od 16 do 74 roku życia) zrobiło zakupy przez internet. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek internetowych zakupowiczów zwiększył się o aż 19 proc. Na tej modzie żerują cyberprzestępcy. Jak ustrzec się przed nimi? Przestrzegaj poniższych zasad bezpieczeństwa!
1. Sprawdzaj sklep internetowy
A) czytaj opinie
Nie każdy sprzedawca jest wiarygodny. W ocenie pomocne są komentarze klientów – są one bardzo cennym źródłem informacji. Znaleźć je można zarówno na stronie danego sklepu, jak i na formach internetowych. Wystarczy wpisać w przeglądarkę internetową np. taką frazę: “nazwa sklepu” opinie. Warto rozważyć np. kontakt telefoniczny ze sprzedawcą (numer powinien być podany na stronie), aby wyjaśnić wątpliwe kwestie.
B) sprawdź domenę…
Strona e-sklepu powinna być właściwie zabezpieczona – ważność certyfikatu można sprawdzić klikając w ikonę kłódki przy adresie WWW. Zobacz też, czy w adresie nie ma błędów w postaci np. literówek. Oszuści często podszywają się pod popularne marki, chcąc w ten sposób wyłudzić pieniądze lub dane do naszego konta bankowego. Wartościową informacją jest także data rejestracji domeny – można ją sprawdzić za pomocą narzędzia CentralOps.net Zdarza się, że przestępcy co chwilę uruchamiają nowe adresy, bo poprzednie zablokowały im organy ścigania. Nie można jednoznacznie stwierdzić, że początkujący sprzedawca to oszust. Niemniej jednak ostrożność na tym polu może się nam opłacić.
C) … i operatora płatności
Zaufany operator płatności uwiarygodnia sprzedawcę. Jeśli nazwa takiego dostawcy budzi chociaż cień wątpliwości, warto go sprawdzić – np. można wygooglać opinie na jego temat. Czerwona lampka powinna się zapalić gdy sprzedający zachęca kupującego do rozliczenia się za pomocą przelewu na numer konta przesłany mailem.
2. Ostrożnie podchodź do płatności
A) uwaga na płatności kartowe
Unikaj płacenia kartą na stronie internetowego sklepu – rób to za pośrednictwem strony agenta rozliczeniowego, czyli dostawcy usług rozliczeniowych. Przestępcy w ten sposób wyłudzają wrażliwe dane: numer karty, datę ważności, imię i nazwisko, kod CVV2 lub CVC2 oraz 3D Secure. Posiadając je, mogą opróżnić nam konto.
B) sprawdzaj domenę agenta rozliczeniowego
Bez względu na sposób płatności (m.in. kartą czy pay-by-linkiem) zawsze zweryfikuj adres dostawcy tej metody. Powinien kończyć nazwą domeny tego agenta rozliczeniowego. Oszuści podszywają się pod nich, tworząc strony o łudząco podobnych nazwach – np. celowo popełniają czeski błąd lub dublują jakiś znak w nazwie.
Należy również sprawdzić certyfikat domeny nie tylko pod kątem daty ważności, ale także tego, dla kogo został wystawiony. Jak to zrobić, piszemy w punkcie pierwszym tego artykułu, podpunkcie “a”.
C) zweryfikuj numer konta
Częstym błędem, popełnianym przez kupujących, jest przelew na niewłaściwy numer konta. Weryfikację numeru rachunku należy przeprowadzić zarówno w bankowości internetowej, jak i esemesie potwierdzającym transakcję. Istnieją oprogramowania, które potrafią zamienić skopiowany numer konta na inny.
3. Zabezpiecz wi-fi
Unikaj ogólnodostępnych sieci wi-fi. To może być hotspot utworzony przez cyberprzestępców. Po takim łączu mogą dostać się do smartfona lub tabletu i wykraść nasze wrażliwe dane. Pamiętaj też o zabezpieczeniu domowej sieci bezprzewodowej. Nadaj routerowi silne hasło!
4. Korzystaj z antywirusa
Zainstaluj na urządzeniu (laptopie, tablecie, smartfonie, komputerze stacjonarnym) program antywirusowy. Poinformuje Cię np. o ryzyku związanym z korzystaniem z konkretnej strony, wykryje próbę przekierowania płatności na niebezpieczną witrynę. Nie zapominaj o aktualizacjach.
Przydane są też programy szyfrujące informacje – nie będą widoczne dla innych i możliwe do odczytania.
Chociaż przestrzeganie powyższych zasad wydaje się czasochłonne, a zakupy w sieci mają być przecież szybkie i przyjemne, to warto poświęcić kilka dodatkowych minut. O wiele więcej czasu zajmie nam dochodzenie sprawiedliwości, gdy padniemy ofiarą cyberprzestępców.
Partnerami dnia „Moje zakupy i finanse” w czasie Digital Festival 2021 są Allegro, Visa i Santander Bank Polska.