Hackathony stały się społeczno-technologicznym fenomenem. Przyśpieszają powstawanie innowacji oraz łączą zespoły nawet na odległość.
Hackathon to programistyczny maraton projektowania innowacji. Wydarzenie, podczas którego specjaliści z różnych dziedzin (programiści, testerzy, psycholodzy oraz inni) wspólnie szukają ciekawych rozwiązań projektowych. Najczęściej trwa 48 godzin i zamyka się w weekendzie. Uczestnicy otrzymują dostęp do danych i specjalistycznych narzędzi. Cel jest jeden, znaleźć rozwiązanie narzuconego przez organizatorów problemu. Hackathony stały się popularnym sposobem na aktywowanie pracowników. To również wizytówka nowoczesnych firm, które dzięki nim przyciągają najlepszych specjalistów.
Rok temu ponad 3 000 osób zebrało się w centrum konferencyjnym w Kazaniu w Rosji. Wspólnie ustanowili rekord, biorąc udział w największym na świecie hackathonie Digital Breakthrough. Dziś te kreatywne spotkania wyglądają zupełnie inaczej. Tak jak większość aktywności w czasach pandemii przeniosły się z biur do świata online. Jeśli chcesz zorganizować wirtualny hackathon, oto 4 kroki, o których należy pamiętać.
Precyzyjnie określ temat hackathonu
Zanim zaczniesz planować wydarzenie, musisz wybrać jego motyw przewodni. Czy jest jakiś konkretny problem biznesowy, który starasz się rozwiązać? Branża, do której chcesz dotrzeć? Technologie, które masz zamiar rozwijać? Zorganizuj spotkanie zespołu i zbierz ich pomysły. Hackathon trwa nawet kilkadziesiąt godzin, ważne jest zatem, aby nie zmarnować ich cennego czasu. Wybór odpowiedniego tematu z pewnością zwiększy zaangażowanie pracowników i pomoże Twojej firmie.
Wskaż liderów
Organizacja i promocja wydarzenia jest o wiele łatwiejsza, gdy ma się odpowiednich członków zespołu. Znajdź co najmniej dwóch deweloperów, którzy zostaną liderami hackathonu. Dzięki znajomości projektu mogą doradzać uczestnikom oraz odpowiadać na techniczne pytania w trakcie wyzwania. Dobrzy specjaliści przyciągną również większe zainteresowanie.
Znajdź odpowiednią przestrzeń
Wirtualna burza mózgów wymaga odpowiedniej przestrzeni. Częste spotkania mają kluczowe znaczenie dla zespołów pracujących nad rozwiązaniem problemu. Narzędzia online należy dopasować do ich stylu pracy, harmonogramu oraz przepustowości sieci. Zasugeruj wykorzystanie Slack’a, Microsoft Teams bądź Zoom. Każde z narzędzi oferuje tworzenie specjalnych grup oraz czatów, które ułatwią komunikację grupy.
Zaplanuj promocje
Częstym powodem organizowania hackathonu jest dotarcie do osób, które wcześniej nie słyszały o działaniach naszej firmy. Dlatego bardzo ważna jest promocja eventu. Wirtualny hackathon powinien być traktowany jak każde inne wydarzenie branżowe. Jak to osiągnąć? Znajdź tematyczne grupy na portalach społecznościowych, rozpocznij współpracę z ośrodkami edukacyjnymi. Przygotuj także odpowiednie materiały marketingowe oraz poproś swoich pracowników o wykorzystanie ich sieci kontaktów do marketingu wydarzenia.
Autor wpisu / Partner wpisu:
Paulina Szkoła