Pandemia postawiła wyzwania przed wieloma firmami na całym świecie. W ciągu kilku miesięcy ich klienci zaczęli kupować w inny sposób, co zmienia także sposób prowadzenia biznesu. Wystarczy spojrzeć na płatności cyfrowe – do nie dawna ułatwienie dla klientów, obecnie wręcz konieczność.
Twoi klienci oczekują cyfryzacji
Terminale płatnicze są coraz powszechniejsze. Jak pokazują dane Visa z lipca tego roku jest ich w Polsce ponad milion[i], podczas gdy Narodowy Bank Polski podawał, że w marcu 2020 było ich 943,2 tys. sztuk znajdujących się w ponad 664,9 tys. sklepach, zakładach fryzjerskich, przychodniach lekarskich, restauracjach i innych punktach handlowo-usługowych[ii]. Wszystkie one przystosowane są do płatności zbliżeniowych.
Nie powinno to dziwić biorąc pod uwagę, że kart umożliwiających taką formę płatności jest w naszym kraju 37,5 mln (o smartfonach i smatwatchach, z których wiele także umożliwia płatności zbliżeniowe, nie wspominając), a ponad 91% wszystkich transakcji przebiega właśnie w ten sposób. Pokazuje to, że konsumenci chcą korzystać z takich rozwiązań. Szczególnie teraz w dobie pandemii COVID-19 ma to znaczenie, gdyż transakcje zbliżeniowe są szybsze i sprzyjają utrzymaniu dystansu społecznego. Szybkość transakcji pozwala także przyśpieszyć obsługę klientów. Nie powinno więc dziwić, że 2 na 3 sprzedawców woli, gdy ich klienci płacą kartą lub telefonem[iii].
Popularność zyskują także zakupy w internecie. Jak pokazują dane Visa wartość transakcji w sklepach internetowych wykonanych kartami Visa wydanymi w Polsce wzrosła w czerwcu 2020 o 30% w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej. Ich klienci coraz częściej szukają wygodnych sposobów płacenia, zarówno w sklepie czy punkcie usługowym, jak i w internecie. Właśnie dlatego małe przedsiębiorstwa, które jeszcze nie wprowadziły u siebie terminala lub nie rozważyły sprzedaży w sklepach internetowych, powinny otworzyć się na oczekiwania swoich klientów.
Jak zdobyć terminal i nie przejmować się kosztami?
Z instalacją terminala w firmie mogą się wiązać pewne obawy, dotyczące między innymi kosztów jego obsługi czy związane z brakiem wiedzy, jak właściwie zdobycie takie urządzenie. Od 2017 roku firmy mogą korzystać z rozwiązania, które znacznie ułatwia dostęp do terminali. Wtedy właśnie wystartował Program Polska Bezgotówkowa. W jego ramach przedsiębiorstwa, nie posiadające jeszcze możliwości przyjmowania płatności kartą, mogą uzyskać dostęp do terminala nie płacąc za jego instalację. Co więcej nie ponoszą kosztów związanych z obsługą płatności bezgotówkowych przez 12 miesięcy.
Jak odebrać urządzenie? Wystarczy wejść na stronę polskabezgotowkowa.pl i wypełnić krótkie zgłoszenie, wybierając dostawcę, który skontaktuje się z nami w celu ustalenia kolejnych kroków. Uczestnictwo w programie jest bezpłatne, a w ramach jednej umowy z dostawcą można zyskać dostęp nawet do 3 terminali. W ramach programu, do 30 września br. zainstalowano w Polsce ponad 325 tys. terminali, a 235 tys. firm i instytucji dostało dofinansowanie do uruchomienia płatności bezgotówkowych.
Sprzedaż w internecie – o czym nie można zapomnieć?
W związku z rosnącym zainteresowaniem zakupami internetowymi, część firm szuka możliwości przeniesienia swojej działalności częściowo lub w pełni do sieci, a jeżeli już tam były – chcą robić to lepiej. Wraz ze zwiększającą się liczbą transakcji, sprzedawcy stają przed wyzwaniem, jak odpowiednio zadbać o ich bezpieczeństwo. Małe firmy nie zawsze mają możliwość szczegółowego monitorowania transakcji, co nie znaczy, że nie są narażone na działania cyberprzestępców. Jak więc uniknąć oszustw wymierzonych w sprzedaż internetową? Warto zastosować się do tych 5 wskazówek.
Chociaż zakupy w internecie stają się coraz łatwiejsze, wciąż jeszcze zdarza się, że cały proces od momentu wyboru produktu czy usługi do finalizacji płatności, potrafi zniechęcić klientów. Wiąże się to np. ze zbyt dużą liczbą czynności, które trzeba wykonać, mnogością opcji płatności lub koniecznością wprowadzenia trudnych do zapamiętania danych. Według badania Visa, 55 proc. ankietowanych zrezygnowało z dokonania zakupu w internecie np. z powodu zapomnienia hasła. Tego typu sytuacje sprawiają, że tzw. porzucanie koszyków zakupów staje się problemem dla firm funkcjonujących online. W tym kontekście warto korzystać z usprawnień, które pozwalają do minimum ograniczyć liczbę kliknięć. Jednym z nich jest nowe rozwiązanie wdrożone przez Visa, które pozwala na znaczne ułatwienie procesu płatności.
Wsparcie dla małych firm
Według analiz Visa, ponad połowa małych firm na świecie nie jest gotowa na przyjmowanie płatności online[1]. Jest to jeden z sygnałów świadczących o tym, że tego typu przedsiębiorstwa potrzebują dziś szczególnego wsparcia w dostosowaniu się do nowych realiów. W odniesieniu do tego wyzwania, Visa rozpoczęła globalną inicjatywę, w ramach której pomoże 50 mln małych firm zaadaptować się do nowych warunków oraz zachęci klientów do wspierania tych przedsiębiorstw, gdyż odgrywają dużą rolę w życiu lokalnych społeczności. W Europie, w ścisłej współpracy z partnerami z sektora finansowo-płatniczego, technologii i lokalnych społeczności, Visa wesprze ponad 8 milionów małych firm, które ucierpiały na skutek zamrożenia gospodarki.
Działania Visa obejmują m.in. wsparcie w budowaniu obecności w internecie, zachęcanie przedsiębiorców do akceptacji płatności cyfrowych oraz przekonywanie konsumentów do robienia zakupów w ich bezpośredniej okolicy. Przykładem udanego projektu skierowanego do małych firm w tym obszarze jest współpraca Visa z Fundacją Polska Bezgotówkowa, tą samą o której pisaliśmy wcześniej. Pod koniec września tego roku została ona przedłużona, co oznacza, że jeszcze więcej przedsiębiorstw otrzyma wsparcie.
[1] Visa SME acceptance survey, październik 2019
[i] https://www.visa.pl/o-korporacji-visa/newsroom/press-releases.3023831.html
[ii] Źródło: Informacja o kartach płatniczych I kwartał 2020 r. Narodowy Bank Polski
[iii] https://www.visa.pl/o-korporacji-visa/newsroom/press-releases.2960171.html