Innowacyjne rozwiązania płatnicze to temat, który ostatnio wziął pod lupę Narodowy Bank Polski. W opublikowanym raporcie, eksperci poddali analizie sektor PayTech w Polsce i w Europie. Celem NBP jest wsparcie rozwoju polskich innowacji finansowych.
Rozwój sektora finansowego i technologii doprowadził do powstania branży FinTech (z ang. Financial Technology). Szczególnym przypadkiem podmiotów FinTech są PayTechy, które świadczą innowacyjne usługi w obszarze płatności na rynku finansowym. Narodowy Bank Polski dokonał przeglądu tych nowatorskich rozwiązań w raporcie „PayTech – innowacyjne rozwiązania na rynku polskim”. W dokumencie uwzględniono także inicjatywy, których celem ma być wsparcie rozwoju polskiego sektora płatniczego.
PayTech – rosnący potencjał
Jak podkreślają autorzy opracowania, najważniejszymi obszarami w sektorze PayTech są m.in. zbliżeniowe karty płatnicze, kartowe płatności mobilne oraz pieniądz elektroniczny. Dostępne wyniki badań wskazują, że jego rozwój znacząco przyspieszył po implementacji dyrektywy PSD2, która wymaga od banków podwójnej weryfikacji tożsamości płacącego. Technologie związane z finansami są używane w Polsce często i chętnie. Omawiane w trakcie Festiwalu Cyfryzacji innowacyjne metody płatności cieszą się zaufaniem polskiego społeczeństwa. Udział płatności zbliżeniowych kartami przekracza już 94 proc. Coraz częściej zamieniamy też kartę na telefon. Tak przyjazny ekosystem wpływa na dynamikę wzrostu sektora PayTech.
Liderzy sektora
Bank centralny podaje, że polskimi liderami wdrożeń rozwiązań typu PayTech są głównie banki. Zazwyczaj traktują branżę FinTech, jako miejsce eksperymentalnego rozwoju innowacji. Następnie wybierają te, które najlepiej współgrają z potrzebami klientów.
– Dominująca część rozwiązań PayTech w Polsce jest realizowana przez banki, które są innowacyjne i oferują swoim klientom szeroki pakiet innowacyjnych rozwiązań płatniczych. Dlatego cechą charakterystyczną sektora usług płatniczych jest stosunkowo niższy niż w wiodących krajach Europy, stopień aktywności niebankowych firm PayTech – możemy przeczytać w raporcie.
Jednak Polska znalazła się na stosunkowo wysokim 9. miejscu w rankingu krajów UE w 2019 r. pod kątem liczby licencji wydanych w poszczególnych krajach. Wyprzedzamy m.in. Belgię. Luksemburg czy Irlandię.
Perspektywy rozwoju
Pandemia COVID-19 pokazała, że tradycyjne metody płatności nie zawsze przystają do potrzeb klientów w zakresie bezpieczeństwa lub wydajności. Nowe technologie oferują coraz szerszą gamę usług i produktów płatniczych. Jak pokazuje badanie ,,Visa Back to Business Study’’, w wyniku pandemii aż 50 proc. konsumentów nie chce robić zakupów w sklepach oferujących wyłącznie płatności wymagające kontaktu z kasjerem lub urządzeniem. Przyśpieszona transformacja cyfrowa w tradycyjnych instytucjach finansowych daje impuls podmiotom PayTech. Zdaniem ekspertów NBP trendy, które istotnie wpłyną na ich rozwój to m.in. płatności z wykorzystaniem technologii Internetu Rzeczy (IoT), biometria oraz otwarta bankowość.
Rozwiązania biometryczne, takie jak odcisk palca i rozpoznawanie kształtu twarzy są wykorzystywane w płatnościach mobilnych. Pojawiają się już jednak innowacyjne rozwiązania biometryczne oferowane przez sektor PayTech, które wykorzystują bezdotykowy sposób identyfikacji. Przykładem jest rozwiązanie polskiego FinTechu PayEye, polegające na skanowaniu tęczówki oka płatnika. Przewiduje się, że rozwiązania biometryczne będą zyskiwały na popularności i stopniowo wypierały kody i hasła. Dostępne wyniki badań potwierdzają zainteresowanie takimi rozwiązaniami.
Raport, o którym piszemy, jest dostępny pod tym linkiem.
Autor wpisu / Partner wpisu:
Paulina Szkoła