Zapotrzebowanie na wiedzę, zwłaszcza przez pracodawców stale rośnie. Aby wykonywać naszą pracę skutecznie będziemy musieli nie tylko rozwijać posiadane już umiejętności, ale zdobywać je w zupełnie nowych obszarach. Według przedsiębiorców to właśnie kompetencje miękkie będą miały największe znaczenie w przyszłości – takie wnioski płyną z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości „Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań”.
Dla większości polskich firm trudności w pozyskiwaniu pracowników o odpowiednich kompetencjach są barierą w ich działalności. 33% przedsiębiorstw uważa, że mają one duże lub bardzo duże znaczenie dla funkcjonowania firmy, 29% ocenia je jako średnie, a 38% – jako małe lub bardzo małe. Takie dane przedstawia Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie „Kompetencje pracowników dziś i jutro”.
Według przedsiębiorców to właśnie kompetencje miękkie będą miały większe znaczenie niż twarde, tj. cyfrowe czy specjalistyczne. Wśród 10 kompetencji przyszłości, zidentyfikowanych jako najbardziej pożądane, są tylko dwie z grupy cyfrowych i specjalistycznych: branżowe kompetencje specjalistyczne i kompetencje techniczne.
– By dostosować się do nowych zawodów, potrzebujemy nowych umiejętności. Kluczowego znaczenia nabierają kompetencje, które odróżniają pracę człowieka od pracy systemów informatycznych, robotów czy sztucznej inteligencji. Ponieważ w tych obszarach człowiek będzie wciąż trudny do zastąpienia, zostały one nazywane kompetencjami przyszłości– tłumaczy Eliza Kruczkowska, Dyrektor Departamentu Rozwoju Innowacji, Polski Fundusz Rozwoju oraz Digital Shaper w kategorii edukacja na łamach raportu fundacji Digital Poland 'Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0′.
Kompetencje mają znaczenie
Trudności w pozyskiwaniu pracowników o odpowiednich kompetencjach mają przede wszystkim firmy zajmujące się przetwórstwem przemysłowym, budownictwem oraz firmy sektora TSL (transport, spedycja i logistyka). W handlu i w sektorze związanym z informacją i komunikacją większość firm wskazuje na małe znaczenie tej bariery.
W 2021 r. inwestycje w rozwój kompetencji pracowników – np. przez kierowanie ich na staże, szkolenia – poczyniła tylko co piąta firma, a w 2022 r. plany dotyczące inwestycji w kapitał ludzki ma jedynie 22% badanych firm. 73% respondentów nie inwestowało w pracowników w 2021 r. i nie planuje takich działań w 2022 r. Niemniej, pracodawcy zdają sobie sprawę ze znaczenia kompetencji w dłuższym okresie, bowiem 64% badanych firm uznało, że w perspektywie 2035 r. niepewność otoczenia i podwyższone ryzyko działalności gospodarczej wymuszą wysoką motywację firm do szkolenia pracowników w zakresie nowych kompetencji.
W jaki sposób zacząć cyfrową edukację? Które kompetencje w przyszłości będą najbardziej cenione na rynku? Jak bezpłatnie uzyskać dostęp do szkoleń? O tym wszystkim wspólnie z partnerami będziemy mówić podczas 4. edycji Digital Festival, która trwa od 1.10 – 10.11.2022. Zapraszamy!