26 listopada, 2021

Wirtualny wehikuł czasu istnieje. Jak za pomocą cyfrowych płatności zajrzeć w przyszłość?

Wehikuł czasu jednak istnieje, a są nim cyfrowe płatności. Kryptowaluty, tokeny NFT, aleteż mobilne transakcje jeszcze do niedawna stanowiły margines. Dziś szturmem podbijają portfele klientów, którzy tradycyjne sposoby płatności zamieniają na cyfrowe narzędzia. Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce w rozmowie z dziennikarzem Jarosławem Kuźniarem wyjaśnia, jak technologia zmienia świat finansów na lepsze. 

Jarosław Kuźniar, Voice House: Jak patrzymy dziś na Visa, to jest ona bardziej firmą technologiczną czy finansową?  

Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce: Zdecydowanie technologiczną, ale tylko dlatego, że dzisiaj bez technologii nie moglibyśmy nic więcej zrobić. Jesteśmy więc typowo technologiczną firmą i będziemy się nią stawać coraz bardziej. Wszystko co robimy, jest oparte o technologię, która stoi lokalnie i globalnie.  

Nastawienie klientów do marek takich jak Visa mocno się zmienia. Dziś przychodzą do Was młodzi i nowi klienci, a ich zaufanie inaczej się rozkłada. Kiedyś większość korzystała z tradycyjnych rozwiązań – banku i kraty. Dziś poczucie ryzyka jest inne, a próba eksperymentowania klientów końcowych z finansowymi narzędziami większa.  

Dostrzegliśmy to. Jesteśmy w fasie transformacji naszej marki, który zapoczątkowaliśmy w tym roku, a Polska była jednym z pierwszych rynków w Europie, która do niej dołączyła. Tak naprawdę u podstaw zmiany było to, o co zapytałeś. Visa jest na rynku 60 lat, ale żeby adresować potrzeby nowych klientów i graczy, musimy pokazać, że jesteśmy czymś więcej niż tradycyjna karta. Nie używam karty od ponad trzech lat, bo wszystko mam w telefonie lub zegarku. Jak korzystam z platform e-commerce, to wybieram cyfrowy portfel oraz nasze nowe rozwiązanie Visa Mobile. Pokazuje to, jak bardzo zmienia się świat płatności. Visa chce pomagać klientom i partnerom biznesowym tak, aby mogli odnaleźć się w coraz szybciej pędzącym cyfrowym świecie. Odrobiliśmy pracę domową i mamy wszystkie kompetencje, które są do tego potrzebne.  

Czy to oznacza, że macie wiedzę i kompetencję, które pozwolą zasypać ograniczenia w dostępie do tych cyfrowych narzędzi? Technologia teoretycznie demokratyzuje rzeczywistość i znosi bariery, ale nie tak szybko jakbyśmy chcieli… 

Są dwa wymiary – pierwszy lokalny, dlatego że obserwujemy różną dynamikę na rynkach. Jeśli mówimy o deficytach, to łatwo dostrzec, że osoby starszą mogą być niewystarczająco wyedukowane, aby korzystać z technologii, którą my się fascynujemy. Dlatego w wymiarze lokalnym mamy Studio Innowacji Visa, w którym dwa miesiące temu powstał Position Paper. Opisaliśmy w nim trend, który mówi o tym, że mamy starzejące się społeczeństwo. Zauważyliśmy też, że instytucje, które z nami współpracują, adresują potrzeby tych osób, ale ciągle w niewystarczający sposób. Przykładowo wypuszczenie aplikacji mobilnej może spowodować, że ta osoba nigdy z niej nie skorzysta. Jeżeli nie będzie mogła jej mieć, trzeba się zastanowić, dlaczego. Może uda się ją skonstruować w inny sposób – z ograniczoną ilością funkcjonalności, tak aby osoba z małą wiedzą technologiczną mogła z niej korzystać.  

Podcast Digital Festival na Voice House 

  • Jak zadbać o to, by korzystanie z cyfrowych narzędzi było nie tylko łatwe, ale i bezpieczne?  
  • Czym są kryptowaluty oraz tokeny NFT?  
  • Jak walczyć z wykluczeniem wśród seniorów i dostosować mobilne aplikacje do ich potrzeb?  
  • Jak łatwo wejść do świata mobilnych płatności?  

Zapraszamy do wysłuchania i obejrzenia podcastu Digital Festival na platformie Voice House. Gościem kolejnego odcinka jest Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce. Firma Visa należy do grona strategicznych partnerów Digital Festival i aktywnie wspiera finansową edukację oraz rozwój cyfrowych kompetencji Polaków.  

Podcast dostępny jest również na platformach: 

Apple Podcast – https://apple.co/3x05JLx
Google Podcast – https://bit.ly/321zobx
Spotify – https://spoti.fi/3wWDcq9
Voice House – https://bit.ly/2YX8Irh 

Rodzaj treści: Materiał Video, Podcast,
Autor wpisu / Partner wpisu: Fundacja Digital Poland