Internet zrewolucjonizował nasz świat i znaną nam codzienność. Przeniknął on do sfer, jak sztuka, rozrywka, zdrowie, praca, edukacja… ale też zakupy! Przez część uwielbiane, a przez część nielubiane – nieważne jakie stanowisko wobec nich mamy, z jednym musimy się zgodzić: internet sprawił, że są one dzisiaj znaczenie prostsze, szybsze i wygodne. O tym, jak wyglądała sprzedaż kiedyś, a jak wygląda ona dziś oraz co sfera online nam oferuje opowiada Marcin Gruszka, Head of Communication Allegro w rozmowie z Jerzym Telesińskim.
Jerzy Telesiński: Wspomniałem o fakcie, że jednak pandemia trochę pokazała tym, którzy może byli troszkę oporni przed zakupami w internecie, że jednak można. I faktycznie jak ja sobie przypomnę na przykład kupowanie w internecie lata temu, wiele lat temu, no to człowiek bał się, że zamiast telefonu komórkowego, który sobie zamawiał, przyjedzie cegła.
Marcin Gruszka, Head of Communication Allegro: Tak, te lata to są czasy archeologiczne wręcz, bym powiedział.
No a teraz te zakupy nie dość, że są wygodne – na przykład całymi rodzinami można już teraz jakoś korzystać z tych zakupów – to stały się bezpieczne. Jak bardzo o to dbacie?
To jest, jak Pan powiedział, jedna z takich barier, które musieliśmy pokonać rozwijając sprzedaż online i dzisiaj mamy, na przykład, program ochrony kupujących. Więc gdyby, na przykład, w jakiejś dziwnej sytuacji zdarzyło się tak, że ktoś komuś wyśle cegłę zamiast smartfonu kupionego na Allegro, to kupujący jest przez Allegro chroniony. Allegro zadba o to, aby tę sytuację wyjaśnić, zagwarantuje, żeby pieniądze były bezpieczne. To jest sytuacja zdarzająca się niezwykle rzadko i dzisiaj tak naprawdę można o tym mówić w kategoriach ciekawostki. Dzisiaj zrobiło się to bardzo profesjonalne – Allegro to nie jest takie miejsce, jak wiele osób postrzega, w którym ktoś coś ma, jedną rzecz, dwie rzeczy i chce je sprzedać. Takie sprzedaże ciągle są, oczywiście, ale tak naprawdę to olbrzymie, w zasadzie nielimitowane centrum handlowe, w którym możemy kupić absolutnie wszystko. Jako ciekawostkę powiem, że teraz będziemy sprzedawać świeże owoce morza na Allegro – także od takich rzeczy elektronicznych po jedzenie. Pamiętam, jak udzielałem wywiadów na Wigilię i mówiłem, że w zasadzie całą Wigilię można przygotować, nie wychodząc z domu i kupując wszystko na Allegro. I o to wszystko bardzo dbamy – o to, aby transakcja była szybka, ale też bezpieczna na każdym etapie transakcji.
Ten pierwszy raz trzeba pokonać, ten opór, a potem już leci. Oczywiście mówię to na swoim przykładzie – ten pierwszy raz był pewnie dobre dwadzieścia lat temu, ale potem jak człowiek docenia tę wygodę, no to potem właściwie najchętniej by robił wszystkie zakupy w internecie, na przykład na Allegro, i tutaj właśnie kłania się idea Digital Festivalu, który jakby odpowiada na potrzeby, które jeszcze się nie zdążyły pojawić. Tutaj pandemia nas o tym przekonała i to jest kolejny wniosek, że oczywiście nie mieliśmy na nią wpływu, ale w sumie byliśmy chyba, trochę niechcący, dobrze na nią przygotowani. Zapewne Państwo, mam na myśli Waszą infrastrukturę, musieli na to zareagować, że Polacy coraz chętniej i częściej kupowali przez internet, ale z grubsza właściwie wyprzedzaliście chyba te potrzeby, również te infrastrukturalne.
Allegro to jest platforma, która już ma ponad dwadzieścia lat, więc ten rozwój nasz to bardzo długi proces, który obejmuje nie tylko kwestie technologiczne, ale również kwestie ofertowe, komunikacyjne, obsługowe i logistyczne, więc jest to faktycznie duży proces. Mieliśmy kiedyś różne przygody, które nas dużo nauczyły i na przykład dzisiaj, nie chcę zapeszać, stabilność serwerów – nam się nie zdarzają nawet w peakach świątecznych czy promocyjnych, żeby coś z tymi serwerami było nie tak. Akurat jesteśmy w okolicach Smart Weeka, to jest taki festiwal promocyjny na Allegro, i mogę Panu powiedzieć, że pamiętam w tamtym roku takie momenty, kiedy sprzedawaliśmy na przykład 10 tys. opasek elektronicznych, nie zgadnie Pan, w dwie minuty! Jak Pan sobie wyobraża, chętnych było sporo więcej – serwery to spokojnie obsłużyły. Z punktu widzenia technologicznego jesteśmy bardzo przygotowani. Bardzo ciekawe jest to, co Pan powiedział o całej logistyce tego procesu – gdzie ta paczka dotrze. Dzisiaj w Allegro mamy ponad 35 tys. punktów odbioru. Oczywiście, wielkim zainteresowaniem cieszą się automaty paczkowe, właśnie dzięki tej swojej wygodzie, czyli tak naprawdę może Pan o dowolnej porze samodzielnie podejść, odebrać przesyłkę, nawet nie musi Pan niczego dotykać. Absolutnie jest to super uzupełnienie naszej platformy – cała ta logistyka, wygoda całego procesu, i to jak już ktoś spróbuje, to już jest bardzo pozytywnie zaskoczony i zostaje. Warto na przykład skorzystać z takiej oferty, którą jest Smart na Start, gdzie oferujemy spróbowanie czym jest oferta Smart, czyli program lojalnościowy, dzięki któremu nasze przesyłki kupione na Allegro docierają do nas za darmo – te, które są oznaczone tym znakiem. I może Pan po prostu dzisiaj wypróbować tego Smarta – dostanie Pan przesyłkę bardzo szybko, do tego automatu paczkowego. To jest ten moment czy punkt styku nas z klientem, kiedy digital spotyka się offlinem i to gra – gra idealnie.